Hakukoneoptimointi, SEO

Hakukoneoptimointi (SEO) on prosessi, jolla parannetaan kotisivujen sijoittumista hakukoneiden orgaanisissa hakutuloksissa.

Tämä opas on yleistason ohje, miten Google hakukoneoptimointi voidaan toteuttaa. Blogiimme on tulossa jatkossa yksityiskohtaisempia ohjeita, miten kotisivujen hakukoneoptimointi toteutetaan kunkin kolmen tärkeimmän osa-alueen suhteen.

Mitä ovatkaan nuo 3 tärkeintä osa-aluetta hakukoneoptimoinnissa? Lue opas blogikirjoituksestamme, niin se selviää siitä!

Tarkastellaan kuitenkin ensin mitä hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan.

Mikä on hakukoneoptimointi (SEO)?

Google hakukoneoptimointi, Search Engine Optimization (SEO), tarkoittaa kotisivujen optimointiprosessia paremman hakukonesijoituksen aikaansaamiseksi.

Hakukoneoptimointi parantaa näkyvyyttä ja hakukonesijoitusta Googlen, Bingin ja Yahoon ja muiden hakukoneiden hakutulossivuilla (Search Engine Result Page, SERP).

Google hakukoneoptimointi on tullut erittäin tärkeäksi osa-alueeksi verkkosivustojen omistajille ja digitaalisille markkinoijille verkkomaailman lisääntyvän kilpailun myötä, jotta yritys pysyy kilpailussa mukana.

Toimiva verkkosivusto on välttämätön kaikille yrityksille tai yhdistyksille, jotka haluavat olla läsnä verkossa.

Hakukoneoptimointi

Koska Internetissä on miljoonia verkkosivustoja, voi kuitenkin olla haastavaa erottua joukosta ja tulla potentiaalisten asiakkaiden tai vierailijoiden löytämäksi. Tässä kohtaa hakukoneoptimointi (SEO) astuu peliin.

Google hakukoneoptimointi parantaa verkkosivustolle tulevan liikenteen laatua ja määrää lisääntyneen orgaanisten kävijöiden kautta.

Orgaanisella hakutuloksella tarkoitetaan hakukoneen palauttamia luonnollisia (=ei maksettuja) hakutuloksia. Hakukoneoptimointi vaikuttaa nimenomaan orgaaniseen näkyvyyteen, ei maksullisiin mainoksiin.

Google hakukoneoptimointi sisältää monia erilaisia tekniikoita, kuten avainsanatutkimuksen, sivun sisällön optimoinnin, sivun ulkopuolisen optimoinnin ja teknisen optimoinnin.

SEO-tekniikoita käyttämällä verkkosivustojen omistajat pääsevät korkeampaan orgaaniseen hakukonesijoitukseen, lisääntyneeseen näkyvyyteen ja viime kädessä verkkosivuston liikenteen ja kauppojen lisääntymiseen.

Hakukoneoptimoinnin 3 tärkeintä osa-aluetta

Google hakukoneoptimointi on todella monimutkainen prosessi, johon vaikuttaa lukematon määrä eri tekijöitä. Nämä eivät ole julkista tietoa, mutta asiaan vihkiytyneet expertit ovat pystyneet päättelemään hakukonesijoituksiin vaikuttavia tekijöitä kokeilemalla erilaisia temppuja.

Käsittelemme jokaista kolmea hakukoneoptimoinnin osa-aluetta myöhemmin tulevissa blogiartikkeleissa.

Tässä eri osa-alueet pääpiirteissään. Hakukoneoptimointi (SEO) voidaan siis jakaa karkeasti kolmeen pääkohtaan, joista jokainen on tärkeä sivuston hakukonesijoituksen kannalta:

1. Sisältö (Content)

Avainsanatutkimus (Keyword Research)

Google hakukoneoptimointi alkaa hakusanatutkimuksesta (keyword research). Hakusanatutkimus (tai avainsanatutkimus) on prosessi, jossa tunnistetaan avainsanoja ja lauseita, joita asiakkaasi käyttävät etsiessään tuotteitasi tai palveluitasi internetistä.

Käyttämällä näitä avainsanoja verkkosivustosi sisällössä voit parantaa verkkosivustosi näkyvyyttä hakukoneiden tulossivuilla.

Hakukoneoptimointi

Avainsanatutkimuksen suorittamiseen voit käyttää erilaisia työkaluja, kuten Google Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs ja Moz. Nämä työkalut auttavat sinua tunnistamaan avainsanat, jotka liittyvät yrityksesi liiketoimintaan ja joilla on suuri hakumäärä kuukaudessa.

Kun olet tunnistanut tärkeimmät liiketoimintaasi liittyvät avainsanat, sinun tulee käyttää niitä sopivasti verkkosivustosi sisällössä, mukaan lukien sivujen otsikot, metakuvaukset ja leipäteksti.

Sivun sisällön optimointi (ON-PAGE SEO)

Sivun sisällön optimoinnilla (On-page SEO) tarkoitetaan kotisivusi teksti- ja kuvasisällön optimointia, ts. sitä miten kirjoitetaan hakukoneystävällistä sisältöä.

Tähän kuuluu olennaisena osana sivun sisäisen linkkirakenteen suunnittelu, joka oikein toteutettuna auttaa Googlea ymmärtämään mikä on tärkeää sivuillasi.

Tekstisisällön suhteen on syytä varmistua siitä, ettet käytä avainsanoja liikaa, sillä hakukoneet voivat nähdä sen hakusanadumppauksena (keyword stuffing) ja se vaikuttaa negatiivisesti sijoituksiisi.

Testasimme joskus vuosia sitten, että jos avainsanojen hakusanatiheys (keyword density) nousee yli 10 % koko tekstin sanamäärästä, kääntyy Google hakukoneoptimointi itseään vastaan koska artikkeli katoaa kokonaan hakutuloksista. Nykyään tämä prosentti, jonka jälkeen sivu häviää hakutuloksista, voi olla jotain ihan muuta.

Sivujen otsikot ja metakuvaukset kannattaa optimoida siten, että ne ovat kuvaavia, sisältävät asiaankuuluvia avainsanoja ja houkuttelevat käyttäjät klikkaamaan sivustollesi.

Otsikkotasoja, mukaan lukien H1-, H2- ja H3-tasot, tulisi käyttää sisällön jäsentämiseen ja helpottamaan sen lukemista sekä käyttäjille että hakukoneille.

Kun kyse on leipätekstin sisällöstä, varmista, että sisältösi on korkealaatuista, hyödyllistä ja kiinnostavaa. Käytä avainsanoja strategisesti koko sisällössä, mutta älä käytä niitä liikaa. Käytä kuvia ja videoita tehdäksesi leipätekstistä visuaalisesti houkuttelevampaa.

Sisältö on yksi SEO:n tärkeimmistä tekijöistä. Hakukoneet, kuten Google, asettavat etusijalle verkkosivustot, joilla on korkealaatuista, osuvaa ja kiinnostavaa sisältöä.

Sisältöä luotaessa on tärkeää varmistaa, että se on optimoitu sekä käyttäjille että hakukoneille (ei siis pelkästään hakukoneille).

Tämä tarkoittaa avainsanojen sisällyttämistä, sisällön rakenteen optimointia ja sen varmistamista, että se on helppo lukea ja ymmärtää, niin ihmisten kuin hakukoneiden toimesta.

Hyviä työkaluja sisällön tuottamiseen on mm. MarketMuse ja ehkä yhtenä mielenkiintoisimpana tuotteina viime aikoina voimakkaasti yleistynyt Chat GTP tekoäly (AI, Artificial intelligence), joka haastaa Google-hakukoneen.

2. Linkit (Backlinks)

Sivun ulkopuolinen optimointi (Off-Page SEO)

Kotisivuillesi saapuvat linkit, jotka tunnetaan myös nimellä ”backlinks”, ovat linkkejä muilta verkkosivustoilta, jotka osoittavat verkkosivustollesi. Näiden linkkien laadulla ja osuvuudella voi olla merkittävä vaikutus hakukonesijoituksiisi.

Sivun ulkopuolisella optimoinnilla (Off-page SEO) tarkoitetaan verkkosivustosi ulkopuolisten tekijöiden optimointia, jotka voivat vaikuttaa hakukonesijoituksiisi. Sivun ulkopuolinen hakukoneoptimointi sisältää korkealaatuisten linkkien (backlinkkien) luomisen muilta verkkosivustoilta, sosiaalisen median optimoinnin ja maineenhallinnan verkossa.

Laadukkaiden linkkien luominen on ratkaisevan tärkeää, kun parannetaan verkkosivustosi arvovaltaa ja näkyvyyttä hakukoneiden tulossivuilla.

Tähän vaikuttavia tekijöitä ovat mm. sivuston artikkelillesi määritelty URL Rating, UR tai verkkotunnustasolla määriteltävä Domain Rating, DR.

Mistä backlinkkejä?

Saadaksesi laadukkaita backlinkkejä, sinun tulee luoda korkealaatuista sisältöä, johon muut verkkosivustot haluavat linkittää. Voit myös ottaa yhteyttä muihin verkkosivustoihin ja pyytää heitä linkittämään sivustollasi löytyvään mielenkiintoiseen artikkeliin, tai tarjota vierailijapostauksia (guest blogging).

Hakukoneoptimointi

Yksi hyväksi havaituista tavoista saada backlinkkejä on julkaista lehdistötiedotteita. Jos sivusi sisältö herättää median kiinnostuksen, voit saada todella arvovaltaisia linkkejä uutismedioilta.

Hyvä keino on esimerkiksi julkaista ainutlaatuista dataa, joka kiinnostaa aina mediaa.

Sosiaalisen median optimointi

Sosiaalisen median optimoinnilla parannetaan verkkosivusi näkyvyyttä sosiaalisen median alustoilla. Tähän kuuluu säännöllinen sisältöjen julkaiseminen sosiaalisessa mediassa ja kanssakäyminen seuraajien kanssa.

Verkkomaineen hallintaan kuuluu online-maineen seuranta ja hallinta vastaamalla arvosteluihin, käsittelemällä negatiivista palautetta ja rakentamalla positiivista verkkokuvaa brändistäsi.

Yrityksesi arvosteluita voi löytyä Googlessa, Facebookissa tai vaikkapa Trustpilot -palvelussa.

Onko parempi mitä enemmän backlinkkejä?

Mitä enemmän laadukkaita ja osuvia linkkejä verkkosivustollasi on, sitä korkeammalle se sijoittuu hakukoneiden tulossivuilla (SERP).

Google hakukoneoptimointi on siinä mielessä mielenkiintoinen asia, että huonolaatuiset backlinkit saattavat toimia päinvastoin, koska ne saavat verkkotunnuksen backlink-profiilin näyttämään myrkylliseltä (toxic backlinks).

Hyviä työkaluja backlinkkien seurantaan on mm. AHREFS tai SEMRush.

3. Sivun tekninen kunto (Technical SEO)

Tekninen optimointi

Tekninen hakukoneoptimointi sisältää verkkosivustosi teknisten näkökohtien optimoinnin. Näihin kuuluu verkkosivuston nopeus, mobiiliystävällisyys, verkkosivuston arkkitehtuuri, sivukartta ja URL-rakenne.

Tekninen optimointi on tärkeää, koska se voi vaikuttaa verkkosivustosi käyttökokemukseen ja sijoitukseen hakukoneissa.

Tekninen SEO

Varmistamalla, että verkkosivustosi on teknisesti optimoitu, voit parantaa sijoituksiasi hakukoneissa ja auttaa verkkosivustoasi näyttämään korkeammalta hakukoneiden tulossivuilla (SERP).

Entäpä Jokinetin kotisivut?

Jokinetin kotisivuissa on huomioitu hakukoneoptimointi ja sitä myöten myös sivun tekninen kunto.

Erinomaisen hyvä työkalu sivun teknisen kunnon seurantaan on Googlen PageSpeed Insights -työkalu. Syötä työkaluun vaikkapa tämän sivun osoite ja katso mitä työkalu palauttaa! 🙂

Google hakukoneoptimointi onnistuu sitä paremmin mitä paremmassa kunnossa sivut ovat teknisesti. Sivujen hyvä tekninen kunto onkin edellytys sijoittumiseen hyvin hakutuloksissa – Google ei mielellään päästä hakutuloksissa ykkössivulle hitaasti latautuvaa sivua, joka ei toimi kunnolla mobiililaitteissa.

Analytiikkatyökalu kävijöiden seurantaan

Internetistä löytyy laaja valikoima verkkoanalytiikkatyökaluja, jotka tarjoavat kattavia raportteja liikennemäärien seuraamiseksi, käyttäjien käyttäytymisen ja verkkosivuston keskustelun seuraamiseksi.

Hakukoneoptimoinnin onnistumista voi seurata kätevästi esim. Guru99 -sivuston listaamilla web-analytiikkatyökaluilla. Ehkä tunnetuin tällainen työkalu on Google Analytics, joka onkin monen verkkosivuston käytössä.

Hyvä työkalu on myös Google Search Console, joka on välttämätön hakukoneoptimoinnin toteuttamisessa.

Analytiikkatyökaluilla näet mitkä avainsanat konvertoituvat hyvin ja missä on vielä parannettavaa.

Analytiikkatyökalu

Näet myös helposti viihtyvätkö kävijät sivuillasi vai eivät. Vierailuajalla on oikeasti merkitystä, koska se kertoo suoraan miten sitoutuneita sivuilla vierailijat ovat viihtymään sivullasi.

Varmistumalla siitä, että hakukoneoptimointi ja sen 3 tärkeintä osa-aluetta ovat kunnossa, saadaan kävijät pysymään sivuilla kauemmin.

Näkyykö hakukoneoptimoinnin tulokset nopeasti?

Google hakukoneoptimointi, jos jokin, ei ole malttamattoman ihmisen hommaa. Hakukoneoptimointi on todella pitkäkestoinen prosessi. Vuosien SEO-kokemuksella voidaan sanoa, että se vaatii erityisen pitkää pinnaa ja pitkäjänteisyyttä.

Kotisivut kyllä nousevat hakutuloksissa ylöspäin, jos Googlen mielestä kaikki 3 osa-aluetta ovat kunnossa. Eli jos sivun sisältö on laadukasta, hyvin jäsenneltyä ja käyttäjälle hyödyllistä, sivuille on runsaasti laadukkaita backlinkkejä ja sivut ovat teknisesti hyvässä kunnossa. Nousu tapahtuu yhtä varmasti kuin miten toimii se kuuluisa junan vessa.

Muista, että hakukoneoptimointi vie aina aikaa. Vaikka kaikki 3 tärkeintä osa-aluetta laitettaisiin kuntoon, menee prosessissa ja tulosten näkymisessä vähintäänkin kuukausia, jopa useita vuosia.

Jos yrityksesi haluaa nopeaa näkyvyyttä Googlessa, niin sitten hakukoneoptimointi ei auta siihen. Tällöin kannattaa miettiä maksullisten mainosten ostamista.

Google hakukoneoptimointi on kuitenkin järkevää, koska sen vaikutukset tulevat näkyviin pitkällä aikavälillä.

Jos yrityksesi tuote maksaa kuitenkin esim. vain muutamia euroja, niin siinä käy helposti niin, että lisääntynyt kävijämäärä sivuilla ei riitä kattamaan mainosten tuomaa lisäkustannusta, vaan kaikki raha valuu Googlen taskuun.

Kiinnostaako Google hakukoneoptimointi?

Mikäli haluat yrityksellesi tai yhdistyksellesi hakukoneoptimoidut kotisivut meiltä, niin ota yhteyttä!

Otamme sivujen toteutuksessa huomioon hakukoneoptimoinnissa tärkeitä asioita pyrkimällä luomaan tekniset edellytykset Google-näkyvyyden aikaansaamiseksi.

Hakukoneoptimoinnin kanssa tulee kuitenkin olla realisti – Google hakukoneoptimointi ei tarkoita sitä, että kaikki sivut voivat olla hakutuloksissa ykkösenä. Mutta jos näitä asioita ei laiteta kuntoon, ei sivuilla ole edellytyksiä löytyä Googlesta.

Samankaltaiset artikkelit