Hakukoneoptimoidut  kotisivut (Search Engine Optimization, SEO) ovat erinomaisen hyvä asia yritykselle, koska niiden avulla saadaan suurempi kävijämäärä sivuille. Suurempi kävijämäärä tuo yritykselle enemmän potentiaalisia asiakkaita ja tätä myöten lisää liikevaihtoa, jos sivujen konversioaste on muuten kunnossa. Kotisivujen suurempiin kävijämääriin vaikuttaa positiivisesti sivujen löytyminen hyviltä sijoituksilta Google-hakukoneesta ennalta määritellyillä hakusanoilla.

On kaksi tapaa saada sivut näkymään paremmin Google-hakukoneessa. Ensimmäinen tapa on maksaa Googlelle klikkauksesta (mainostamalla sivua Google Adwords:ssä). Toinen edullisempi tapa on kirjoittaa kotisivuille hakukoneystävällistä sisältöä. Tässä artikkelissa annamme sinulle muutamia vinkkejä hakukoneoptimoitujen kotisivujen tekemiseen.

Hakukoneoptimoidut kotisivut, Search Engine Optimization (SEO)

Hakukoneoptimointiin vaikuttavia kriteerejä on olemassa varmasti satoja, mutta käsittelemme tässä muutamia tärkeitä kohtia kansantajuisesti.

1. Tee kotisivuista monisivuiset

Suunnitellessa kotisivuja yritykselle kannattaa lähtökohtaisesti tehdä kotisivuista monisivuiset, koska hakukoneoptimoinnin (SEO) voi tällöin tehdä jokaiselle sivulle erikseen. Yksisivuisella kotisivulla voi hakukoneoptimoinnin tehdä vain yhden kerran. Monisivuisella kotisivulla, jossa on vaikkapa 100 eri URL-osoitetta, voidaan hakukoneoptimointi tehdä 100 kertaa (kukin sivu voidaan optimoida eri hakusanoille eri tavalla).

Monisivuisen kotisivun tunnistaa siitä, että siirryttäessä sivulta toiselle sivulle, vaihtuu selaimen osoitekenttään eri osoite (URL). Nykyään yrityksillä on olemassa myös paljon yksisivuisia kotisivuja, joissa ylämenusta klikattaessa skrollataan vain halutulle kohdalle sivua esim. Javascriptin avulla, mutta kontrolli pysyy samalla sivulla, eikä osoite vaihdu selaimen osoitekenttään. Tällainen kotisivu ei ole hyvä ratkaisu hakukoneoptimoinnin kannalta verrattuna monisivuiseen kotisivuun.

2. Valitse sopivat hakusanat

Valitse yksittäiselle sivulle kahden, kolmen tai neljän sanan yhdistelmä hakusanoista (engl. keyword), joille alat tekemään hakukoneoptimointia. Hakusanoina voi olla esim. keittiöremontti avaimet käteen. Kirjoita keksimäsi hakusana Googleen ja katso, miten Google täydentää hakusanoja. Hyvä hakusanayhdistelmä on sellainen, jota Google itse ehdottaa, koska todennäköisimmin käyttäjät myös näitä hakevat (valittaessa Googlen ehdottama hakusana säästyy myös kirjoittamisen vaiva).

Valitse haluatko tehdä hakukoneoptimointia maantieteellisesti ajateltuna paikallisesti, vai laajemmin koko maata kattaen. Keskittymällä maantieteellisesti paikalliseen hakukoneoptimointiin (esim. auton huolto joensuu) voidaan saavuttaa korkeampi hakukonenäkyvyys Joensuun seudulla verrattuna yleiseen optimointiin (auton huolto).

3. Valitse sivulle hyvä otsikko (html title)

Sopiva otsikon pituus on 10-70 merkkiä, mukaan lukien välilyönnit. Käytä otsikossa tärkeimpiä hakusanoja ja laita kaikista tärkein avainsana ensimmäiseksi (järjestyksellä on väliä).  Esim. Keittiöremontti on tärkein sana ja avaimet käteen seuraavaksi tärkeimmät.

Joka sivulla täytyy olla eri otsikko. Älä käytä samoja otsikoita usealla eri sivulla. Hyvän otsikon keksiminen on tärkeä asia, sillä otsikko näkyy myös Googlen hakutuloslistauksessa.

4. Käytä parhaita hakusanoja metakuvauksessa

Metakuvaus (engl. meta description) on lyhyt teksti, joka näkyy Googlen hakutuloslistauksessa otsikon alla olevassa kappaleessa. Metakuvaus ei näy lainkaan yrityksen kotisivulla, vaan se on ainoastaan Googlen hakutuloslistausta varten. Metakuvauksen tulisi olla tiivistetty ja sen tulisi sisältää parhaimmat avainsanat (esim. juuri 2-3 tärkeintä hakusanaa, jotka valittiin kohdassa 2). Optimaalinen pituus metakuvaustekstille on 160-300 merkkiä, mukaan lukien välilyönnit.

Joka sivulla tulee olla erilainen metakuvaus. Älä käytä samoja metakuvauksia useilla eri sivuilla. Jos metakuvaus on hyvä, niin Google käyttää sitä, mutta se voi myös olla käyttämättä metakuvaustekstiä hakutuloksissa.

5. Käytä hakusanoja H1-H3 -tason otsikoissa

Käytä hakusanoja kappaleiden otsikoissa (engl. heading) ja varsinaisessa sisältötekstissä. Käytä hakusanoja kaikissa H1, H2 ja H3 tason otsikoissa. H1-tason otsikko tulisi sisältää parhaimmat hakusanat. Käytä vain yhtä H1-tason otsikkoa yhdellä sivulla parantaaksesi kotisivujen hakukonesijoitusta. H2-H3 -tason otsikoita voi sen sijaan olla useampikin yhdellä sivulla hakukoneoptimoinnin kärsimättä.

6. Kirjoita hakukoneystävällistä tekstiä

Kirjoita hakukoneystävällistä ja hakukoneoptimoitua sisältöä leipätekstissä. Käytä parhaita hakusanojasi varsinaisessa sisällössä. Käytä myös hakusanojen synonyymejä leipätekstissä. Kirjoita hyvää suomen kieltä. Kirjoita leipätekstiin samoja hakusanoja, joita on metakuvauksessa. Jos metakuvauksessa on paljon hyviä hakusanoja, mutta niitä ei ole sisältötekstissä, niin sisältö tuskin vastaa metakuvausta Googlenkaan mielestä (tällä on huono vaikutus kotisivun hakukoneoptimointiin).

7. Varo dumppaamasta hakusanoja

Älä viljele hakusanoja tekstin sekaan ylenmäärin parantaaksesi sivun hakukonenäkyvyyttä (engl. keyword dumping tai keyword stuffing), sillä jos hakusanojen osuus tekstissä on luokkaa kymmeniä prosentteja tekstin kokonaismäärästä, on sisältö Googlen mielestä todennäköisesti tahallista hakusanojen dumppausta. Tällä on erittäin negatiivinen vaikutus hakukoneoptimoituihin kotisivuihin. Pahimmassa tapauksessa sivu otetaan kokonaan pois Googlen hakutuloksista.

Älä myöskään käytä kiellettyjä keinoja hakusanojen ripotteluun. Yksi väärä keino on kirjoittaa hakusanoja valkoisella fontilla valkoiseen taustaan paremman hakukoneoptimoinnin toivossa. Tällaista menettelyä näki kotisivuilla jo 90-luvulla. Ihmissilmä ei näe valkoisella kirjoitettua tekstiä valkoisesta taustasta, mutta Googlen kehittyneet algoritmit kyllä huomaavat helposti tällaisen bluffin ja todennäköisesti rankaisee tällaisesta.

8. Ota käyttöön Google Search console työkalu

Ota kotisivuillasi käyttöön Googlen Search console työkalu. Aseta kotisivuille suositeltu domain (preferred domain). Sivuilla voi olla sama sisältö pahimmassa tapauksessa useaan eri kertaan, jolloin Google ei tiedä, mikä osoitteista on suositelluin. Esim. alla on osoitteita, joissa Google näkee saman sisällön neljässä eri osoitteessa (jokainen kohdista 1-4 on Googlen mielestä eri sivusto).

1. http://jokinetti.fi/kotisivut-ja-sahkoposti/hakukoneoptimoidut-kotisivut-hakukoneoptimointi
2. http://www.jokinetti.fi/kotisivut-ja-sahkoposti/hakukoneoptimoidut-kotisivut-hakukoneoptimointi
3. https://jokinetti.fi/kotisivut-ja-sahkoposti/hakukoneoptimoidut-kotisivut-hakukoneoptimointi
4. https://www.jokinetti.fi/kotisivut-ja-sahkoposti/hakukoneoptimoidut-kotisivut-hakukoneoptimointi

Jokinetin käytäntönä on ollut valita suositelluksi domainiksi Search consolesta vaihtoehto 4 ja tehdä 301-uudelleenohjaus salaamattomalta puolelta (http) salattuun osoitteeseen (https) www-etuliitteen kanssa, jolloin kohtien 1-3 osoitteista uudelleenohjataan käyttäjä osoitteeseen 4. Hyvä puoli tässä on se, että tällöin asiakas surffailee aina HTTPS-salatulla sivustolla ja Googlekin tietää mikä on suositelluin sivusto. Jokinetin kotisivuissa Googlen Search console työkaluun määritellään kotisivuista 4 eri variaatiota, ja preferred domainiksi valitaan https- ja www -alkuinen osoite).

Lataa Search consoleen XML/GZIP-muotoinen sivukartta kotisivuista. Sivukartan voi muodostaa esim. Pro-Sitemaps.com -palvelussa.

9. Testaa onko sivu mobiiliystävällinen?

Testaa onko sivu mobiiliystävällinen Googlen Mobile-Friendly Testerillä. Mikäli sivu ei ole mobiiliystävällinen, niin ota yhteyttä Jokinetin asiantuntijaan saadaksesi vinkkiä, mikäli jokin kohta sivusta ei ole mobiiliystävällinen. Lähtökohtaisesti Jokinetin tekemät kotisivut ovat mobiiliystävällisiä, mutta aina jokin sivu saattaa mennä rikki päivitettäessä sisältöä niin, ettei sivu näykään enää hyvin mobiililaitteella.

10. Optimoi kuvien koko ja ALT-tekstit

Käytä kuvissa ALT-tekstejä, jotta hakukoneiden on helpompi indeksoida kuvat hakutuloksiin. ALT-tekstillä voit auttaa hakukonetta ymmärtämään, mitä kuvassa näkyy. Käytä yksilöllisiä ALT-tekstejä kuvissa.

Pienennä kuvat sopivan kokoiseksi. Älä käytä liian isoja kuvia. Jokinetin CMS-työkalu osaa automaattisesti pienentää kuvat oikean kokoiseksi oikeisiin paikkoihin. Käytä JPG-kuvaformaattia, koska JPG-kuvatiedoston koko on huomattavasti pienempi, kuin PNG-kuvatiedoston. Tallenna JPG-kuvat 85% laadulla, jolloin kuvatiedoston koko putoaa merkittävästi ilman, että kuvan tarkkuus huononee liikaa.

11. Kirjoita jäsenneltyä tietoa (structured-data)

Kirjoita tekstissä jäsenneltyä tietoa. Katso Googlen ohje jäsennellyn tiedon kirjoittamiseen. Testataksesi tekstin jäsenneltyä tietoa voit käyttää Googlen jäsenneltyjen tietojen testaustyökalua.

12. Käytä selkokielisiä URL-osoitteita

Käytä valitsemiasi hakusanoja sivun tai artikkelin URL-osoitteissa. Sivun URL-osoite tulee olla yksilöllinen. Käytä sellaista URL-osoitetta, joka kuvaa sisällön tai yrityksen tuottaman palvelun. Sisällönhallinta (CMS) -työkalumme osaa muodostaa automaattisesti sivulle kuvaavan osoitteen sivun otsikon perusteella. Hyvä osoite voisi olla mm. https://www.jokinetti.fi/kotisivut-ja-sahkoposti/hakukoneoptimoidut-kotisivut-hakukoneoptimointi, jolloin jo pelkästä osoitteesta voi päätellä sivun sisällön.

13. Testaa lopuksi sivu hakukoneoptimoinnin kannalta

Testaa kirjoittamasi sivu hakukoneoptimoinnin kannalta. Yksi keino hakukoneystävällisyyden testaamiseksi on asentaa selaimeen sopiva liitännäinen (esim. SEOquake), jolla voi testata sivun laadukkuutta hakukoneoptimoinnin (SEO) kannalta.

Sopivia SEO-työkaluja löytyy alla olevista osoitteista:

http://www.seowebpageanalyzer.com/
https://neilpatel.com/seo-analyzer/
https://seositecheckup.com/
http://nibbler.silktide.com/

14. Testaa sivu suorituskyvyn kannalta

Testaa sivu suorituskyvyn kannalta esim. Googlen PageSpeed Insights -työkalun avulla. Saat työkalusta arvokkaita vinkkejä suorituskyvyn parantamiseen.

Suorituskyvyn ja sivun ulkoasun välillä joudutaan tekemään aina kompromisseja. Karkeasti yleistettynä: mitä näyttävämpi ulkoasu, sen hitaammat sivut. Ja päin vastoin. Jos yrityksen kotisivuilla panostetaan voimakkaasti ulkoasuun, tulee sivulle yleensä enemmän sisältöjä ja kuvia, jolloin sivusto latautuu hitaammin. Kaikista nopein sivu olisi tyhjä valkoinen sivu ilman sisältöä, mutta se ei taas anna asiakkaille kovin hyvää kuvaa yrityksen toiminnasta.

15. Liitä sivu Google Analytics kävijäseurantaan

Liittämällä sivun Google Analytics kävijäseurantaan, saat käyttöösi mahtavan työkalun kävijöiden seurantaan. Työkalulla voit seurata mm. hakusanoja, joilla kävijät ovat tulleet sivuillesi ja paljon muuta hyödyllistä tietoa.

16. Lisää robots.txt tiedosto kotisivujen juurihakemistoon

Lisää robots.txt niminen tiedosto kotisivujen juurihakemistoon kertoaksesi hakukoneille, mitä osoitteita saa indeksoida hakutuloksiin ja mitä ei. Katso täältä lisätietoa robots.txt tiedoston käytöstä.

Toivottavasti antamistamme vinkeistä on hyötyä kotisivun suunnitteluun ja toteutukseen!

Tilaa kotisivut → Tilaa kotisivut ja sähköpostit →