Responsiiviset kotisivut on positiivinen käyntikortti yrityksen imagolle. Vanhat ja ajastaan jälkeen jääneet kotisivut eivät anna hyvää kuvaa yrityksen toiminnasta. Verkkosivujen uusiminen on helppoa Jokinetin kanssa. Riittää, että tilaat kuukausihintaisen kotisivupaketimme, niin saat sähköpostien lisäksi toimivat responsiiviset kotisivut yrityksellesi edullisesti pelkän kuukausimaksun hinnalla.

Kaikki Jokinetin tekemät kotisivut ovat responsiivisia, jolloin niitä voi sujuvasti selailla älypuhelimella, tabletilla tai desktop-tietokoneella. Katso esimerkkejä ammattimaisesti tehdyistä kotisivuista referensseistämme.

Responsiiviset verkkosivut yritykselle

Responsiivisiin kotisivuihimme saat myös sisällönhallintajärjestelmän (Content Management System CMS), jonka avulla sisällön päivitys nettisivulle on kätevää, eikä CMS-työkalua käyttävän yrittäjän tarvitse osata PHP-ohjelmointia tai HTML5 lähdekoodin CSS-taittoa. 

Mobiilikäyttäjien osuus nettisivuilla jo yli 50%

Vuonna 2017 mobiilikäyttäjien osuus nettisivuilla ylitti maailmanlaajuisesti jo 50% kaikesta nettiliikenteestä. Määrä on jo niin iso, ettei vähänkään tulevaisuuteen katsova yritys voi sitä väheksyä. Nettisivujen yhteydessä on käsite Bounce Rate, jolla tarkoitetaan prosenttiosuutta käyttäjistä, jotka tulevat yrityksen nettisivulle ja katsovat vain yhden sivun ja lähtevät pois. Bounce Rate tunnetaan myös nimellä Exit Rate. Ei-responsiivisilla sivuilla Bounce Rate on varmasti suurempi, kuin laadukkaasti tehdyillä responsiivisilla verkkosivuilla.

Responsiivisten kotisivujen kasvu maailmanlaajuisesti

Mitä tarkoittaa responsiiviset kotisivut?

Responsiivisilla kotisivuilla tarkoitetaan kotisivujen yhteydessä sitä, että verkkosivu mukautuu erilaisten päätelaitteiden (desktop-tietokone, tabletti tai älypuhelin) näytön leveyteen ilman, että tekstistä tulee lukukelvotonta. Responsiivisissä verkkosivuissa tärkeää onkin se, että fontin koko säilyy lukukelpoisena kaikilla eri päätelaitteilla.

Responsiiviset kotisivut älypuhelimella

Responsiiviset kotisivut yritykselle (älypuhelin, kännykkä, smart phone)

Kännykän näytöllä responsiiviset kotisivut skaalautuvat siten, ettei tekstin koko mene lukukelvottomaksi (liian pieneksi). Älypuhelimella onkin kiva selata kotisivujen sisältöä vaikkapa kotisohvalta.

Responsiiviset kotisivut tabletilla

Responsiiviset kotisivut yritykselle (tabletti)

Tabletissa responsiivisia kotisivuja on jo yleensä paljon helpompi käyttää älypuhelimen kapeaan näyttöön verrattuna. Monilla tabletti onkin korvannut laptop-tietokoneen käytön päivittäisessä nettiasioinnissa.

Responsiiviset kotisivut desktop-tietokoneella

Responsiiviset kotisivut yritykselle (PC-tietokone, desktop tietokone)

PC-tietokoneen desktop-näyttöihin responsiiviset kotisivut muokkautuvat myös sujuvasti.

Miten responsiivisia kotisivuja tehdään?

Yleisin työkalu responsiivisten kotisivujen tekemiseen on Bootstrap-sovelluskehys ,  ja frameworkistä on kirjoitushetkellä käytössä jo Bootstrapin versio 4. Responsiiviset verkkosivut eroavat perinteisistä verkkosivuista siten, että kehitystyö tehdään mobile-first ajattelutavalla.  Nettisivujen skaalautuminen älypuhelimeen ei siis ole projektin viimeisin ja vähäpätöisin asia, jota mietitään sitten jos satutaan asia muistamaan, vaan sivuja lähdetään suunnittelemaan kännykkä ensin -periaatteella.

Bootstrapin versiossa 4 kotisivut optimoidaan viidelle eri näyttökoolle, joita käsitellään lyhyesti seuraavissa alikappaleissa.

1. Älypuhelin pystysuunnassa (extra pienet laitteet, extra small devices < 576 pikseliä)

Mobile first -ajattelumallin mukaan responsiiviset nettisivut tehdään lähtökohtaisesti extra-pienille näytöille, joiden näytön resoluutio on vähemmän kuin 576 pikseliä.  Tällaisia ovat mm. useimmat kännykät pystysuunnassa.

2. Älypuhelin vaakasuunnassa  (pienet laitteet, small devices >= 576 pikseliä)

Käännettäessä kännykkä vaakasuuntaan, puhutaan mobiililaitteista, joiden näytön resoluutio on suurempi kuin 576 pikseliä. Näytön leveys 576 pikseliä onkin ensimmäinen "breakpoint" Bootstrap-sovelluskehyksessä.

3. Tabletti-näytöt (keskikokoiset laitteet, medium devices >= 768 pikseliä)

Tabletti-näytöistä puhutaan laitteista, joiden näytön resoluutio on vähintään 768 pikseliä. Riippuen tabletista se voi toteutua vaakasuunnassa tai pystysuunnassa. Nettisivuilla ylävalikko voi olla tabletti-näytön resoluutiolla usein vielä "hampurilais"-menuna (kolme vaakaviivaa, josta klikkaamalla avautuu ylävalikko).

4. Desktop-näytöt (suuret laitteet, large devices >= 992 pikseliä)

Tietokoneen näytöistä puhutaan silloin, kun näytön resoluutio on vähintään 992 pikseliä. Nettisivuilla ylävalikko voi olla tässä näytön leveydessä nettisivupohjasta riippuen joko vielä "hampurilais"-menuna tai avattuna auki.

5. Suuret desktop-näytöt (extra suuret laitteet, extra large devices >= 1200 pikseliä)

Suuremmista tietokoneen näytöistä puhutaan silloin, kun näytön resoluutio on vähintään 1200 pikseliä. Useimmiten tällöin ylämenu näkyy kokonaisena ja yrityksen logokin hieman isompana pienempiin näyttöihin verrattuna.

Kotisivupohjan valinta - Bootstrap 3 vai Bootstrap 4?

Hyvän kotisivupohjan valinta on yllättävän tärkeä juttu. Hyvällä kotisivupohjalla saadaan tehtyä helpommin paremman näköiset kotisivut verrattuna keskinkertaiseen tai huonoon pohjaan. Vielä nykyäänkin useimmat pohjat on tehty vanhemmalla Bootstrapin versiolla 3, jossa oli huomioitu näytön leveyksiä vain edellisessä kappaleessa käsitellyt kohdat 2-5, eikä älypuhelimen näytön leveyttä pystysuunnassa ollut niin tarkasti huomioitu, kuin mitä se versiossa 4 on. Rakennettaessa kotisivuja yritykselle kannattaa valita sellainen kotisivupohja, joka on tehty Bootstrapin versiolla 4.

Bootstrap 4 on tullut tuotantokäyttöön vasta vuoden 2018 aikana, joten kotisivupohjaksi kannattaa valita suhteellisen tuore pohja. Ota yhteyttä, me Jokinetillä neuvomme mielelämme sopivan pohjan valinnassa, eikä sinun ei tarvitse itse olla perillä teknisistä termeistä - jätä se meidän huoleksemme!

Kotisivut yritykselle Joensuusta Jokinetiltä

Jokinetillä on runsaasti erilaisia kotisivupohjia, joista asiakas voi valita mieleisen. Valitusta kotisivupohjasta voidaan lähteä rakentamaan yrityksen oman näköistä kotisivua yritykselle. Yhdessä kotisivupohjassa on tyypillisesti 4-20 erilaista sivurakennetta, jolla saadaan tehtyä yleensä jo riittävän monipuoliset kotisivut yrityksen tarpeisiin.

Yksi sivurakenne voi olla esim. artikkelisivu, josta yritys voi CMS-työkalun avulla luoda vaikkapa 50 erilaista sisältöartikkelia. Näin lopullisten sivujen määräksi yrityksen kotisivuilla voi muodostua kymmeniä, jopa satoja erilaisia sivuja.

Laadukkaiden kuvien tärkeys

Tarvittaessa käytämme kotisivuissamme asiakkaiden omien kuvien lisäksi kuvapankin kuvia, joilla saadaan luotua tunnelmaa kotisivuille. Kuvapankin kuvat ovat ammattivalokuvaajien ottamia, joten laadun puolesta ne riittävät vaativampaankin käyttöön. Omia kuvia käytettäessä yrityksen kannattaa harkita ammattivalokuvaajan palkkaamista, jos oma aika, kokemus tai välineet ei riitä laadukkaiden valokuvien ottamiseen. Hyvillä kuvilla parannetaan kotisivujen ilmettä positiivisempaan suuntaan!

Suorituskykyiset kotisivut

Jokinetin kotisivut ovat tuotantokäytössä kestäneet isompaakin liikennemäärää ilman sivujen jumiutumista tai kaatumista. Suuri liikennemäärä voi tulla sivuille esim. Facebook-kampanjan aikana, uutiskirjeen lähetyksen jälkeen tai jonkun tapahtuman aikana (messut, näyttely). Teemme kotisivut PHP-ohjelmointikielellä käyttäen viime vuosina maailmanlaajuisesti kovasti suosiotaan kasvattanutta Laravel-framework:iä, joka monipuolisuudellaan ja ohjelmointiystävällisellä koodillaan on vakuuttanut meidät sopivuudestaan kotisivujen tekemiseen. Lisäksi käytämme kotisivuissamme paljon suorituskykyyn liittyviä optimointeja, joilla sivut saadaan latautumaan nopeasti eri päätelaitteissa. Tällaisia ovat mm. tietokantahakujen optimointi, suunnittelumallien käyttö (Design Patterns), kuvien kokojen optimointi ja erilaisten välimuistien käyttö.

Tilaa kotisivut → Tilaa kotisivut ja sähköpostit →