Mistä on hyvät nettisivut tehty? Tässä artikkelissa käsittellään muutamia ominaisuuksia, jotka jokaisesta hyvin toteutetusta nettisivusta tulisi löytyä.

1. Hyvin suunniteltu ja toimiva

Nettisivusi kuvastavat yritystäsi, tuotteitasi, palveluitasi ja viime kädessä brändiäsi. Hyvin suunitelluilla sivuilla kävijät viihtyvät eivätkä käy vain nopeasti kääntymässä ja mene kilpailijasi sivuille.

Toimivuuteen vaikuttaa myös sivujen suorituskyky – liian hitaasti latautuvat nettisivut karkoittavat tutkitusti asiakkaat pois nettisivuilta. Jos sivujen suorituskykyyn ei kiinnitetä yhtään huomiota tekovaiheessa, tulee sivuista todennäköisesti tuskallisen hitaat. Mutta ei hätää! Me Jokinetillä kiinnitämme suorituskykyyn huomiota. Jokinetin ylläpitopalvelusta löytyy sopivat paketit, joilla sivusta saadaan tehtyä salamannopeat.

Sivun ulkoasun on tärkeää olla visuaalisesti houkuttelevaa ja ammattitaitoisen näköistä. Laadukkaat valokuvat, tyhjä tila ja teeman moderni ulkoasu auttaa tuomaan sanomaasi paremmin esille.

2. Helppokäyttöinen

Kotisivujen tulisi olla helppokäyttöiset ja tarvittavan tiedon pitäisi löytyä sieltä helposti. Sopivat sivujen nimet, otsikkorakenteet, navigoinnin helppous, kaikki tämä auttavat sopivan tiedon löytämiseen nettisivuilta.

Käyttäjäkokemuksella on merkittävä rooli auttamaan sivuilla vierailevia kävijöitä käyttämään, ymmärtämään ja jäämään kotisivuillesi.

Jos hinnasto on piilotettu hankalaan paikkaan, tai sivun alareunalta on hankala navigoida takaisin ylös, vaikuttavat kaikki tämä nettisivujen helppokäyttöisyyteen.

Sivujen tulisi palvella sekä niitä, ketkä etsivät tietoa tai satunnaisia surffailijoita, jotka saavat tarvittavan tiedon haettua nopeasti.

3. Optimoitu mobiililaitteille

Viimeistään 2020-luvulla tehtyjen nettisivujen tulee näyttää hyvältä millä tahansa alustalla. Mobiili ja tablettilaitteiden suosion kasvu ei näytä hidastuvan. Mobiililaitteille optimointi parantaa sekä käyttäjäkokemusta, että hakukonesijoituksia.

Mobiililaitteille optimointiin kuuluu olennaisesti myös suorituskyvyn huomiointi mobiililaitteille. Raskaat sivut, tai pahimmassa tapauksessa ei-responsiiviset sivut, eivät missään tapauksessa houkuta asiakkaitasi jäämään sivuillesi.

4. Tuore ja laadukas sisältö

Tuo viestisi esille selkeästi. Käytä kieltä, jota asiakkaasi myös ymmärtävät. Jos sisällössäsi on ammattikieltä, muista selittää termit myös asiaan perehtymättömille.

Blogi auttaa tuomaan tuoretta sisältöä kotisivuille. Muista myös päivittää blogia – tuore ja laadukas sisältö vaatii myös hieman investointia, sillä ilmaiseksi ei saa tuloksia. Mutta vaivannäkö palkitaan!

5. Helposti saatavilla olevat yhteystiedot

Lisää sivuille yhteystiedot, jotka on helposti saatavilla. Tarjoa useita mahdollisia tapoja ottaa yhteyttä. Vanhempi väki haluaa ehken mieluummin ottaa yhteyttä soittamalla kun taas nuorempi polvi laittaa viestiä Snäpillä, WhatsAppilla tai sähköpostilla.

Yhteydenottolomake on myös hyvä olla ja Google-kartta on mainio lisä. Varmista, että nämä tiedot on saatavilla vähintään yhteystiedot-sivulla tai vaikkapa osa niistä myös alatunnisteessa.

6. Kehotus toimimaan (Call-to-Action)

Jos sivustosi ei pyydä sivuilla vierailevia tekemään mitään, he eivät varmastikaan tee mitään.

Lisää sivulle painikkeita, joissa kehotetaan ottamaan yhteyttä, liittyä postituslistalle tai tilaamaan tuote.

7. Optimoitu hakukoneita varten

Mukavantuntuinen verkkosisältö ei yksin riitä vaan sivuille tarvitaan myös kävijöitä.

Kirjoita sisältöä lukijoita varten, mutta samalla optimoi sivujesi sisältö hakukoneystävälliseksi. Hakukoneoptimointi on oma taiteenlaji ja siihen vaikuttaa jopa useita satoja, ellei tuhansia sääntöjä ja ohjeita.

Jos haluat kuulla lisää, niin ota meihin yhteyttä haluamallasi yhteydenottotavalla.